“What I’m Talkin´About“

Die Jazz Spastiks liefern mit "What I´m Talkin´ About" einen jazzigen boombap-beat, der durch schwere drums und eine gekonnte Sample-Auswahl den 90er vibe der "Golden Era" zelebriert. eastcoast-flavor, smoove Saxophone-Samples und New Jersey-Rawness treffen auf den signifikanten basslastigen underground-style der beiden UK-Producer-Legenden.
Beneficence und Phantasm rappen mit ihrem eigenen, entspannten Flow über den struggle, als junge Rapper aus der Vorstadt Beachtung zu finden. Sie beschreiben die Epoche als „Beatstreet" und „Wildstyle" im Kino liefen und Rap gerade erst dabei war den Sprung vom underground in den mainstream zu schaffen. Es geht um die Zeit als Blondie & Fab Five Freddy weltweite Beachtung fanden („Rapture"), RUN DMC als erste gebuchte HipHop-Gruppe 1985 vor 98.000 Menschen beim LiveAid spielten und auch erstmals Live Mitschnitte eines HipHop Konzertes (“Fresh Fest”) via Music Video Box ausgestrahlt wurden.
Gleichzeitig ist der Song ein Gruß an die NY Rap Pioniere, die den nachfolgenden MC´s und dem HipHop-Movement allgemein den Weg ebneten: UTFO, Howie Tee, Chubb Rock, Sepcial Ed, Big Daddy Kane, Heavy D, usw.
Eine Hommage an HipHop und wie er seinen Weg vom Ursprung aus der Wiege, der South Bronx, bis in die entlegensten Vororte der Welt geschafft hat. Besser kann man den 50. Geburtstag dieser Kultur nicht würdigen. Ich denke, ihr wisst ihr wovon ich rede. 

With "What I'm Talkin' About", the Jazz Spastiks deliver a jazzy boombap beat that celebrates the 90s vibe of the "Golden Era" with heavy drums and a skillful selection of samples. East Coast flavor, smoove saxophone samples and New Jersey rawness meet the significant bass-heavy underground style of the two UK producer legends.

Beneficence and Phantasm rap with their own laidback flow about the struggle to get noticed as young rappers from the suburbs. They describe the era when "Beatstreet" and "Wildstyle" were in the movies and rap was just about to make the leap from underground to mainstream. It's about the time when Blondie & Fab Five Freddy found worldwide attention ("Rapture"), RUN DMC was the first hip hop group to be booked to play in front of 98,000 people at LiveAid in 1985 and live recordings of a hip hop concert (Fresh Fest) were broadcast via Music Video Box for the first time.

At the same time, the song is a salute to the NY rap pioneers who paved the way for the subsequent MC's and the hip hop movement in general: UTFO, Howie Tee, Chubb Rock, Sepcial Ed, Big Daddy Kane, Heavy D, etc.

A tribute to hip hop and how it has made its way from its cradle in the South Bronx to the remotest suburbs of the world. There is no better way to honor the 50th anniversary of this culture. I think you know "what I'm talking about".

Figub Brazlevic RMX – bestens über Boombox, im Cabrio, auf Headphones aber auch im Club - ein treibender beat, der mit einer Leichtigkeit die slicken Verses der MCs untermalt. Figub gibt mit seinem Rmx der OG Version einen ganz neuen Anstrich und vermittelt durch Instrumentierung und Sample-Auswahl als hätte er die Jungs in Jersey besucht und bei einer Jam Session auf Record gedrückt.

Retrogott RMX – Retrogott bringt eine seiner typtischen Boombap-Bomben aufs Parkett. Ein Beat mit scharfen Drums, Vocal Cuts und einem uniquen Jazz-Trumpet sample, put on your dancing shoes and start headnoddin!

Figub Brazlevic RMX – The track works perfectly in your boombox, in the convertible, on your headphones but also in the club - an uptempo beat that accompanies the slick verses of the MCs with ease. Figub's rmx gives the OG version a whole new look and conveys through instrumentation and sample selection as if he had visited the boys in Jersey and pressed record during a jam session.

Retrogott RMX – Retrogott brings one of his typical boom bap bombs to the floor. A beat with sharp drums, vocal cuts and a unique jazz trumpet sample in it. Put on your dancing shoes and start headnoddin!

Stohead hat für dieses Release ein exklusives Artwork gestaltet, das auf 250 Stück limitiert und von ihm nummeriert und signiert ist. Er hat den Titel des Tracks in seiner unverkennbaren, kalligrafischen Handschrift getaggt. Seine Arbeit ist geprägt durch präzise vorbereitete Bedingungen, mit selbst hergestellten Markern und angemischter Farbe, bis der Schriftzug in einem Durchgang auf dem Maluntergrund landet. Das Ergebnis fühlt sich aber so authentisch an, als wäre es nachts im Vorbeigehen an eine Wand geworfen worden, es entsteht eine scheinbare Struktur, wie sie im urbanen Raum zu finden ist – zum Beispiel in seiner Heimat Berlin oder eben in New Jersey, wo die MC´s den Titel ursprünglich verfasst haben.

Stohead has designed an exclusive artwork for this release, which is limited to 250 copies, numbered and signed . He has tagged the title of the track in his unmistakable calligraphic handwriting. His work is characterized by precisely prepared conditions, with self-made markers and mixed paint until the lettering lands on the painting surface in one pass. However, the result feels as authentic as if it had been thrown onto a wall in passing at night, creating an apparent structure that can be found in urban spaces - for example in his hometown in Berlin or in New Jersey, where the MCs originally wrote the title.

New Jersey, on the other side of the Hudson River, located “in the shadow” of the mega-metropolis New York - Harburg, in the south of Hamburg, on the “wrong side” of the river Elbe, as the Hamburgers arrogantly claim. There are many parallels that connect the two places. For a long time, emigrants from the south of Hamburg settled on the east coast of the USA. But migration also has a long tradition in Harburg; New Jersey developed into one of the most diverse states in the USA in the course of the 19th and 20th centuries due to immigration flows from Europe. In both “suburbs”, people felt what it was like to grow up in the second row like in hardly any other place. Perhaps this is also the impetus that has brought forth many creative, grounded projects over the years. Far away from the dazzling parties of the Hanseatic and the glittering skyscrapers of Manhattan.